
43 

Udenlandsstoffet i TV-nyheder 

Malan Marnersdóttir 
Føroyamálsdeildin, Fróðskaparsetur Føroya, FR-100 Tórshavn, Faroe Islands 

Samandráttur 
Greinin snýr seg um tíðindasendingarnar hjá almennu 
føroysku, donsku og grønlendsku sjónvarpstøðunum, 
t.e. um Dag og viku, TV-avisen, TV2-nyhederne og 
Qanorooq. Víst verður á, at støðan hjá tíðindum um 
útlendsk viðurskifti er ymisk í sendingunum, og nøgdin 
av útlendskum tíðindum, sum einki samband hava við 
heimlig viðurskifti ella heimligt kjak, økist tess longur 
støðin er stødd frá høvuðsstaðnum í ríkinum. Harafturat 
verður víst á, at hugburðurin um útlendsk fyribrigdi sæst 
aftur í mátanum tilfarið er lagt til rættis og er at síggja í 
lidnu sendingini. 

Abstract 
The article is about the news programmes of the 
Faroese, Danish and Greenlandic TV-stations, all run by 
public funds, viz. Dagur og vika, TV-avisen, TV2-ny-
hederne and Qanorooq. It is demonstrated that overseas 
news is treated in different ways by the stations, and that 
the amount of overseas news that has no connection 
with local affairs or Iocal discourse, increases with the 
distance for the capital of the kingdom. Also is demon-
strated that the attitude to foreign issues is reflected in 
the way the material is edited and presented. 

Indledning 
Det følgende er en rapport fra en stikprøve-
undersøgelse af de offentlige tv-stationers 
nyhedsudsendelser i rigsfællesskabet den 
5. september 1995, dvs. Danmarks Radios 
TV-aviser, TV2-Nyhederne, Kalaallit Nuu-
nata Radiua Qanorooq (Nyheder) og Sjón-
varp Føroya (det færøske fjemsyns) Dagur 

og vika (Dag og uge). Efter en kort intro-
duktion fokuseres pá omfang og indhold i 
udsendelsemes internationale stof og deres 
forhold til bestemte moderne myter, dvs. 
fælles forstillinger i den págældende na-
tion. Formálet er at vise, hvordan redigerin-
gen af internationale nyheder tilpasses ud-
bredte nationale holdninger. 

Anledningen til undersøgelsen er, at jeg 
opholdt mig i Nuuk i fire uger i efteráret 
1995 og underviste pá Ilisimitusarfik, 
Grønlands universitet. I den forbindelse un-
dersøgte jeg sammen med studenteme Pia 
Rosing Heilmann og Ellen Nuunu Jensen 
de fire tv-nyhedsudsendelser i det danske 
kongerige samt inddrog meget kort samme 
aftens BBC Prime's Nine o'clock News. 

Nyhedssymboler 
De fire nationale tv-stationers nyhedsud-
sendelser præsenterer sig selv ligesom alle 
andre faste tv-udsendelser gennem symbo-
ler i deres indledningssekvenser, i fagsprog 
kaldet jingles. Dagur og vika præsenteres 
med en stiliseret globus. TV2-nyhederne 
bruger en lidt mere naturalistisk globus, 
men begge globusser antyder det samme, at 
her kommer der historier fra hele verden. 
DR er mere optaget af at præsenterer kana-
len, og indledningssekvensen viser det et-
tal som er stationens logo. Det grønlandske 

Fróðskaparrit 44. bók 1996: 43-56 



44 UDENLANDSSTOFFET I TV-NYHEDER 

tv's logo er sammensat af en grønlandsk 
tromme og et grønlandskort, der er afbildet 
pá trommen. Pá den máde gør den grøn-
landske kanal pá dobbelt vis opmærksom 
pá nationaliteten: trommen er en unik kul-
turgenstand og kortet en yderligere præci-
sering.1 

Den færøske udsendelses titel spiller pá 
en talemáde, »hetta verður dagur í viku« -
det er en usædvanlig dag, som man vil 
huske længe, hvilket udsendelser af denne 
type ellers meget sjældent lever op til. Ind-
ledningssekvensen til de færøske tv-nyhed-
er indeholder altsá ligesom den grøn-
landske jingle unikt kulturstof. Mens den 
grønlandske og den færøske indlednings-
sekvens indeholder specifikke kulturele-
menter, præsenterer de danske jingles det 
nationale gennem den sproglige udform-
ning og knap nok det, idet udsendelsernes 
titler "TV-avisen" og "TV2 Nyhederne" 
domineres af forkortelser. Til gengæld kon-
centrerer de to danske konkurrenter sig 
mere om at gøre opmærksom pá kanalen 
end den færøske og grønlandske. I Dan-
mark er det vigtigt at seerne kan skelne 
mellem stationerne, derfor stár logoerne pá 
selve skærmen gennem hele udsendelsen 
og ses pá mikrofonerne, der holdes foran 
"ofrene" pá billederne. 

De danske og den færøske jingles bruger 
ikke nationale billedsymboler. Den grøn-
landske tromme er et logo, samtidig med at 
den er et meget brugt nationalt symbol. 
TV2 Nyhederne og Dagur og vika bruger 
globussen, der er et internationalt symbol 
og som bruges i mange forskellige ud-
formninger af alverdens tv-stationer som et 
billede af hele den verden, som jinglen in-

direkte pástár, at seerne nu fár kendskab til. 
Globus-metaforen er uorginal, men ud-
formningen og stiliseringen er kanalernes 
egne. Den grønlandske nyhedsudsendelses 
jingle har med andre ord mest nationalt 
præg og føles derfor original. 

Sammen med melodien udgør filmstum-
perne, der handler om en globus' og en 
trommes transformationer, udsendelsernes 
logo, der først og fremmest har symbolsk 
betydning. 

Internationale nyheder 
Roger Wallis og Stanley Baran har beskre-
vet2 hvordan international nyhedsdækning 
er omvendt proportional med størrelsen af 
det land, hvor tv-stationen befinder sig. 

Forfatterne undersøger en række tv-sta-
tioner i forskellige lande - USA, England 
og Sverige - med henblik pá fordelingen af 
indenlands- og udenlandsnyheder i nyheds-
udsendelser. En amerikansk 60-minutters 
aftennyhedsudsendelse (pá KTVU-TV, 
som er en uafhængig tv-station i Oakland, 
California) bragte den 18.11.1986 ialt 21 
nyheder, hvoraf 3 handlede om forhold i 
udlandet. En af dem drejede sig om en 
mand fra Seattle der var blevet arresteret i 
Berlin, mens de to andre internationale ind-
slag ikke direkte involverede amerikanere 
eller berørte amerikanske forhold (det ene 
indslag handlede om at en fransk gruppe 
havde pátaget sig ansvaret for drabet pá Re-
naults direktør, og det andet drejede sig om 
at Nordkoreas præsident var i live pá trods 
af rygter om det modsatte). 

I BBC's World Service's3 30-min's ny-
hedsudsendelse samme døgn var der otte 
ud af elleve indslag om udlandet. Hverken 



UDENLANDSSTOFFET I TV-NYHEDER 45 

mordet pá Renault-direktøren eller Nord-
koreas præsident indgik. Omvendt var der 
ingen af de andre store amerikanske ny-
hedsudsendelser, der omtalte nogen af de 
udenlandske nyheder som BBC bragte. 

Det er i svensk tv og radio at andelen af 
internationale nyheder er størst i denne un-
dersøgelse, der tillige omfatter fem ameri-
kanske stationer (CBS tv, CNN, INN 
NEWS, CH2 KTVU, NPR/ATC) samt det 
engelske BBC tv og radio. De svenske ny-
hedsudsendelser indeholdt betydeligt mere 
intemationalt stof end de amerikanske og 
engelske. Her omfattede de internationale 
nyheder 43% af de emner, der blev behand-
let, og de optog 37% af tiden; pá de udvalg-
te amerikanske tv-stationer var mellem 9 
og 27% af tiden helliget internationale ny-
heder4. Set i dette lys bringer tv-nyhedsud-
sendelser flere nyheder om udenlandske 
forhold jo længere væk fra USA vi kom-
mer. 

Det er meget almindeligt, at udenlandsk 
nyhedsstof udvælges efter hvor betyd-
ningsfuldt emnet anses at være i den natio-
nale debat. En amerikaner, der er arresteret 
i Berlin er mere relevant for et amerikansk 
publikum end hvis det er en tyrker. Ved ud-
vælgelsen af nyhedshistorier har de fælles 
forestillinger-ellermyter i Roland Barthes 
terminologi5 - som nyhederne skal vedlige-
holde eller á jour-føre betydning. John 
Fiske har vist hvordan indslag om britiske 
soldater i Nordirland bekræfter de almin-
delige fælles forestillinger om hærens rele-
vans i England.6 Pá samme máde kan ny-
hedshistorier fra udlandet være med til at 
be- eller afkræfte nationale forestillinger 
om internationale forhold. 

I nærværende undersøgelse er det værd 
at bemærke, at begge de danske nationale 
tv-stationer er sá store at de sender medar-
bejdere ud i verden - f.eks. til Bosnien, som 
TV2 har i sin sene udgave den 5.9.95. Det 
har hverken grønlandsk eller færøsk tv nor-
malt. Men netop denne aften havde det 
færøske fjernsyn en medarbejder med pá 
kvindekonferencen i Peking. Normalt er 
færøsk og grønlandsk tv henvist til at abon-
nere pá internationale nyhedsbureauer, dvs. 
Reuters Bureau7 og følge med i nabona-
tionernes - norsk og britisk tv, i Grønland 
ogsá danskx - dækning. Den internationale 
nyhedsdækning pá Færøerne og i Grønland 
bestár i at vælge billeder ud og fremstille en 
tekst pá nationalsproget. Der sker derfor in-
gen journalistisk bearbejdning af histori-
erne ud over, hvad kravet til de faktiske 
oplysningers korrekthed forlanger. 

De fem nyhedsudsendelsers emner 
Strukturen i de fem undersøgte udsendelser 
har mange lighedspunkter. Alle har en 
vært, der præsenterer indslagenes emner og 
evt. afrunder dem. Vigtigst anses enten 
samfundsøkonomi eller krigsbegivenheder 
for at være, og derfor kommer disse emner 
først i udsendelserne. Udsendelserne slutter 
sá vidt det er muligt med en solstrálehisto-
rie eller "bløde" nyheder om kultur o.lign. 

DAGUR OG VIKA - SVF 5.9.95 kl. 20.00-2030 
Overskrifter: 
Lønforhøjelser - konsekvenseme for finansloven af de 
offentlige ansattes lønregulering i foráret 
Fiskebestandberegninger til revision 
NATO bomber igen i Bosnien 
Studieværten: Leivur Hansen »God aften« 



46 UDENLANDSSTOFFET I TV-NYHEDER 

1. Lønforhøjelserne i 1996 og finansloven - interview 
med formanden for arbejdersammenslutningen i 
Lagtinget 

2. Fremmede ambassadører i Danmark pá besøg i det 
gamle Tórshavn 

3. Færøsk protest mod franske atomprøvesprængnin-
ger pá Muroroa 

4. Demonstrationer mod franske atomprøvespræng-
ninger 1) fransk sejlbád 2) new-zealandske jurister 
3) Greenpeace 4) reaktioner pá Tahiti og andre 
steder 

5. Den færøske fiskeriforskningsinstitution evalueres 
af kanadier 

6. Ildebrand i butikscenter i Tórshavn 
7. Samarbejde om færøsk og dansk navnelov 
8. Mand dømt for kønslig udnyttelse af 8-árig pige 

ved Færøernes domstol. 
9. Bosnien 

10. Kvindekonference i Peking 
11. Syrien - fredsforhandlinger med Israel. 
12. Forberedelser til EMfodboldkamp pá Færøerne den 

følgende dag 
13. Svømmekonkurrence for handicappede i Frankrig -

de færøske deltagere 
14. Færømesterskab i cykling 
15. Vejret 

QANOROOQ 5.9.1996 kl. 19.30 
Overskrifter: 
Besparelser i KNR og TV, Kalaallit Nunaata Radioa, 
Grønlands Radio og TV 
Østgrønlandsk i vestgrønlandsk daginstitution 
Manglende debat om kriminalitet 
Studievært: John Lynge 

1. KNR og -TV skal spare. Diskussion mellem Tiida 
Ravn i studiet i Nuuk og Jørgen Labansen direkte 
fra studio i Sisimiut. 

2. Interview med to pædagoger og en kok, der ikke 
má tale østgrønlandsk i den børneinstitution i 
Nuuk, hvor de arbejder, men gerne vestgrønlandsk 
og dansk. 

3. Den manglende debat om kriminalitet. 
Interviewede eksperter: Per Hvalsøe, 
fængselsinspektør i Danmark, og Marie Lybert, 
cand.scient., Grønland. 

4. Alle offentlige institutioner skal spare 5% 
5. Rejsegilde pá nyt seminarium i Sisimiut efter det 

gamle brændte 
6. Vejret 

"V "S 
v 'kJ ; J»< J{ J 



UDENLANDSSTOFFET I TV-NYHEDER 47 

TV.AVISE 
TV-AVISEN 5.9.95 kl. 18.30 
Overskrifter: 
Serberne overholder ikke ultimatum 
Strømsvigt i København 
Ny handlingsplan for landbrug 
Frugthøsten 
Studieværten Eva Jørgensen: »Goddag her er TV-
avisen« 

1. Bosnien - NATObombninger 
2. Strømsvigt i det indre København - supermarked 
3. HK-fyringer p.gr. af børnepasningsordning 

Korte: 
4. Prins Joachims og prinsesse Alexandras 

bryllupsgave 
5: Indvandrere i politistyrken 
6. Fængselsbetjente utilfredse 
7. Mikrosoft: Windows 95 
8. Landbrugsplan 
9. Fortsættelse: brugernes reaktion pá »toppens« plan 

10. Tyskere køber ferieboliger i Danmark - indslag i 
TVAkl .21. 

11. Fransk atombombesprængning - Chirac trækker i 
land - indbyggerne pá Cook Islands protesterer 

12. Hillary Clinton pá kvindekonferencen i Peking 
13.Æblehøst 
14. Fodbold i morgen: Belgien - Danmark 
15. Valutamarked - obligationsmarked - aktiemarked 
16. Vejret 
Overskrifter: 
NATO har igen bombet serberne ved Sarajevo 
Strømarbrydelse i Kbh. 

7. 

X. 

TV-2 NYHEDERNE 5.9.95 kl. 19.00 
Overskrift: Nye NATObomber over Bosnien 
Studieværten Line Baun Danielsen: »- nyhederne er 
igang - godaften« 

1. NATObombninger i Bosnien 
Dagens andre nyheder: 

2. Sikkerhed pá byggepladser - henvisning til senere 
indslag nr. 10 

3. Kinesiske pigebørn uønskede - udsendelse senere 
om aftenen 

4. Royale bryllupsgaver? - se snere indslag, nr. 12 
5. Fremskridtspartiet i forhold til de Konservative og 

Venstre 
6. Strømsvigt i København - trafik 

Mikrosoft blev forstyrret af strømafbrydelsen -
lanceringen af Windows 95 

. Kvindekonferencen i Peking - tibetanske kvinder 
overfaldet 

9. Pigebørn i Kina - henviser til udsendelse senere 
om aftenen om hvordan man mishandler og dræber 
uønskede piger i Kina (BBC-udsendelse) 

10. Byggeindustrien fremgang - sikkerheden dárlig. 
11. Landbruget 
12. Bryllupsgave til Joachim og Alexandra 
13. Vejret. 
14. Børn má ikke længere fá løn for at synge i kirkekor 

TV-AVISEN 5.9.95 kl. 21.00 
Overskrifter: 
NATO bomber ved Sarajevo 
Strømsvigt i København 
Tyskere købt sommerhus i DK 
Sexchikane i Rusland 
Dansk lysfirma - internationalt 
Studieværten Jens Nauntofte: »Sá har vi en halv times 
nyheder og reportager - godaften« 

1. Bosnien - NATOs bombninger 
2. Finansloven for 1996 
3. Kolibakterier i kød 
4. Amerikansk nynazist fár ikke asyl 
5.Falsk 100-kr. seddel 
6. Strømsvigtet - trafikken 
7. Tysker købt sommerhus pá Fanø - TV-avisen har 

undersøgt sagen 
8. Thule - TV-avisen har undersøgt og afslører hidtil 

ukendt indhold i brev fra H. C. Hansen 
9. Franske atomsprængninger - standses nár der er 

indhentet oplysninger nok 



48 UDENLANDSSTOFFET I TV-NYHEDER 

10. Hillary Clinton i Peking 
11. Vegetarer demonstrerer mod MacDonald's pá 

NGO 
12. Mandsvælde i Rusland 
13. Lysfirma i Arhus international succes, "aftenens 

solstrálehistorie" 
14. Vejrudsigt 
15. Nyt telegram fra Sarajevo: flere bomber ramt 

centrum - ingen billeder, dyster stemning! 

TV2 NYHEDERNE kl. 22.00 
Overskrift: Nye luftangreb i Sarajevo 
Studieværten Line Baun Danielsen:«Godaften her er de 
sene nyheder« 

1. NATO bomber serbiske stillinger i Bosnien 
2. Rapport fra hangarskib i Adriaterhavet 
3. Russisk utilfredshed med NATO-bombning 
4. 12 min. uden strøm i København - trafik 
5. Sikkerhed pá danske byggepladser - tidligere 

indslag meget forkortet 
6. Bryllupsgave til Joachim - tidligere indslag 

forkortet - ironisk holdning 
7. Buskonflikt i Esbjerg 
8. Hillary Clinton - ikon: Kvindekonference 
9. Atomprøvesprængninger: 1) Greenpeace-aktivister 

opbragt nær Muroroa 2) Chirac om forsøgene 3) to 
britiske demonstranter taget pá Muroroa 

10. Greenpeace og Shell angáende Brent Spar 
11. Det danske landbrugs fremtidsvision 
12. Japansk kultur i Arhus festuge "The Tokyo Shock 

Boys" 
13. Afslutning 

VEJRET 

Qanorooq, grønlandske tv-nyheder 
Den grønlandske nyhedsudsendelse den 5. 
september 1995 omfatter kun 5 emner foru-
den vejret, og det første indslag optager 
mere end halvdelen af hele udsendelsen. 
Det gør det, fordi det báde handler om sam-
fundsøkonomi og om kanalen selv - den fi-
nansieres over den grønlandske finanslov, 
der er ingen licensbetaling. Fjerde indslag i 
udsendelsen handler ogsá om samfunds-
økonomi, denne gang om hvordan bespa-
relserne rammer pá andre omráder. Andet, 
tredje og femte indslag handler om andre 
væsentlige problemer i Grønland: sprog, 
kriminalitet og uddannelse. De blev ikke 
bliver direkte forbundet i udsendelsen, men 
der var indirekte en nøje sammenhæng 
mellem dem. En højtuddannet samfunds-
forsker gør rede for væsentlige problemer i 
forhold til kriminaliteten i Grønland pá 
grønlandsk i modsætning til en danske em-
bedsmand, der holder forelæsning pá dansk 
for et grønlandsk publikum. Sammen med 
sagen om pædagogerne, der ikke má tale 
østgrønlandsk pá deres arbejdsplads, men 
gerne vestgrønlandsk og dansk, aktualise-
rer indslagene vigtige sprogproblemer i 
Grønland. Objektivt set er dansk et frem-
medsprog i Grønland, men det forudsættes 
at alle forstár det i auditorier og børneinsti-
tutioner. Østgrønlandsk er et grønlandsk 
sprog omend forskelligt fra vestgrøn-
landsk, men østgrønlandsk bliver altsá 
gjort mere fremmed end dansk. Qanorooq 
befæster sáledes modsætninge i den grøn-
landske kultur og fastholder nogle pástáede 
ligheder mellem en del af den grønlandsk 
kultur og den dominerende fremmede kul-
tur. 



UDENLANDSSTOFFET I TV-NYHEDER 49 

Der er ingen nyheder fra udlandet i 
Qanorooq den 5. september 95. Dette op-
vejes af, at KNRTV sender to danske tv-ny-
hedsudsendelser i hele deres udstrækning, 
nemlig dagens to DR TV-aviser. Den tid-
lige TV-avis kl. 18.30 sendes i Grønland kl. 
18.00 grønlandsk tid9 og den anden lige 
efter Qanorooq, dvs. kl 20. Set fra en be-
stemt synsvinkel handler TV-aviserne i 
Grønlands tv udelukkende om udenlandske 
forhold, nærmere bestemt om specifikke 
danske forhold samt om internationale be-
givenheder. Men det er faktisk unormalt at 
Qanorooq ikke indeholder internationalt 
stof. Der var tværtimod i hele perioden fra 
midten af september til midten af oktober 
som regel mindst et enkelt indslag fra ud-
landet i Qanorooq.10 

Den dag som var valgt til at sammen-
ligne tv-nyhederne i riget var altsá uheldigt 
valgt med hensyn til udlandsstof i den grøn-
landske nyhedsudsendelse. Men KNR TV, 
grønlandsk fjernsyn satser samtidig over-
ordentligt meget pá at orientere om uden-
landske begivenheder specielt med dansk 
synsvinkel og stemme. Det passer sammen 
med tendensen i behandlingen af de sprog-
problemer, som Qanorooq omtalte den 5. 
september. 

Dagur og Vika, færøske tv-nyheder 
Ligesom det er reglen i grønlandske tv-ny-
heder kommer internationale nyheder sent 
eller i sidste række i færøsk tv. Ligesom alle 
andre nationale kanaler interesserer Dagur 
og vika sig først og fremmest for sit eget. 
Men i modsætning til den grønlandske 
Qanorooq er der altid udenlandske indslag 
i den færøske tv-nyhedsudsendelse, og det 

er i dag utænkeligt at bringe danske tv-ny-
heder som fast inventar pá den færøske 
sendeflade." De færøske internationale ny-
heder hentes fra Reuters Bureau. En pro-
grammedarbejder tager sig af det uden-
landske stof, følger udviklingen pá nabo-
landenes satellitkanaler, forfatter en tekst 
pá baggrund af Reuters materiale, BBCs og 
det norske fjernsyns nyhedsudsendelser og 
læser teksten ind til billeder, der er hentet 
fra Reuter.12 

Greenpeace pa færøsk 
Denne bestemte dag i september, er der tre 
udenlandske indslag i SVFs nyhedsudsend-
else og de kommer spredt i udsendelsen. 
Allerede tredje indslag stammer fra den in-
ternationale nyhedsarena, og det er interes-
sant set i forhold til TV2, der behandler 
samme emne i sin sene udsendelse. Dette 
indslag i Dagur og vika handler om de 
franske atomprøvesprængninger i Stille-
havet og sagen har lokal interesse og fár 
derfor to indslag. Første del drejer sig om, 
at den færøske regering overvejer at pro-
testere mod forsøgene og er igang med at 
undersøge hvordan protesten skulle over-
bringes. Det sker samtidig med at den 
franske ambassadør i Danmark er pá besøg 
i Tórshavn. 

Det andet indslag om de franske atom-
bombeforsøg handler om internationale 
protester mod forsøgene. Her bliver det 
først meddelt at en fransk sejlbád er blevet 
opbragt inden for sømilegrænsen omkring 
Muroroa; derefter følger en meddelse om, 
at en sejlbád fra New Zealand med jurister 
ombord ogsá er blevet opbragt. Endelig for 
det tredje kommer der en historie om at 



50 UDENLANDSSTOFFET I TV-NYHEDER 

femten Greenpeace-aktivister er blevet ar-
resteret.11 Derefter bliver en af Green-
peace's grundlæggere, David McTaggart 
citeret for at sige, at aktionerne vil give re-
sultat. 

Derpá gár indslaget videre med den 
hjertelige modtagelse miljøaktivisterne har 
fáet pá Tahiti og slutter med internationale 
diplomatiske forviklinger som følge af 
sagen. I de to første meddelelser er aktivi-
sterne anonyme. Dagur og vika sætter altsá 
vigtige nyhedskriterier som bekendthed og 
personlig tilknytning til side, idet aktivi-
sterne først i den tredje meddelse i ind-
slaget fár navn samt en navngivet repræsen-
tant, der bliver citeret. 

Dette kan forklares med at miljøorgani-
sationer er upopulære pá Færøerne, fordi 
mange protesterer mod den færøske grinde-
hvalfangst og iværksætter den ene kam-
pagne efter den anden mod færøsk 
fiskerieksport.14 Selv om Greenpeace ikke 
har deltaget i disse protester, rammes or-
ganisationen af den samme idiosynkrasi, 
fordi man i den færøske offentlighed sætter 
lighedstegn mellem Greenpeace og alle 
miljøorganisationer. Greenpeace er sáledes 
ikke blot navnet pá e'n af miljøorganisatio-
nerne, men indbegrebet af alle dem. Derfor 
gemmes Greenpeaceaktionerne langt inde 
i indslaget mellem andre helt anonyme til-
kendegivelser. Men billederne til omtalen 
af Greenpeace er til gengæld fulde af 
oplysninger om organisationens tilstede-
værelse - f.eks. Greenpeacelogoer pá et 
skib og en helikopter. Billederne forráder 
pá sin vis forsøget pá at gemme Green-
peace af vejen. 

De andre internationale nyheder 
i Dagur og vika 
Den anden internationale nyhed i Dagur og 
vika er det niende indslag i udsendelsen og 
drejer sig om NATOs bombninger i 
Bosnien. Billedvalget ligner til forveksling 
det, som TV avisen og TV2 nyhederne 
bringer.15 Men SVF har en enkelt oplysning 
til billederne, som ingen af de andre har 
med: pá de første billeder i indslaget letter 
nogle fly fra et hangarskib og andre fra 
landjorden. SVF fortæller at de, der letter 
fra jorden, letter fra en lufthavn i Italien. 
Denne oplysning tilføjer ikke noget væ-
sentligt til selve begivenheden, men viser 
en interesse for præcis stedangivelse. Til 
gengæld indeholder selve beretningen om 
bombningerne færre detaljer end de danske 
indslag om dem. 

SVF bringer derudover billeder, som in-
gen af de andre omtalte tv-nyheder har den 
págældende dag. Der bliver vist billeder 
med den amerikanske Bosnien-freds-
forhandler, der opholder sig i Tyrkiet i en 
helt anden sammenhæng. Billederne skal 
kun præsentere manden - atmosfæren, in-
teriøret og de øvrige deltagere pá billedet er 
irrelevante og billedet virker som helhed 
forstyrrende. 

Den tredje udenlandske historie hos SVF 
drejer sig om kvindekonferencen i Peking, 
hvor SVF har en journalist med, og ind-
slaget er nr. 10 i udsendelsen. Indslaget har 
samme form som tilsvarende indslag i TV2 
nyhederne: stillbillede af journalisten mod 
en baggrund med et kort over Kina skifter 
med billeder fra en fuld konferencesal hvor 
kvinder klapper for talerne Gertrud Mon-
gella fra Tanzania, der havde organiseret 



UDENLANDSSTOFFET I TV-NYHEDER 51 

konferencen, og Hillary Clinton.16 

Den fjerde og sidste internationale nyhed 
i SVF handler om at Syrien gerne vil igang 
med fredsforhandlinger med Israel. Den 
nyhed bringer ingen anden offentlig station 
i det danske rige. Det er máske et eksempel 
pá et indslag, der er produceret en anden 
dag og kommer med i udsendelsen denne 
aften, fordi der mangler et indslag for at ud-
sendelsen skal have sin fulde længde. 

Bombningerne i Bosnien er den interna-
tionale begivenhed, der bliver prioriteret 
højest pá de danske kanaler - samt i BBCs 
Prime Nine O'clock News samme aften -
men i den færøske nyhedsudsendelse er de 
placeret meget sent. Til gengæld er 
miljøproblememe i forbindelse med de 
franske atomprøvesprængninger rykket 
meget længere frem i udsendelsen, sam-
tidig med at holdningen til en af verdens 
førende miljøorganisationer bliver tydeligt 
markeret gennem den indre prioritering i 
indslaget. Da man er fuldstændig ude af 
stand til at fortælle om begivenhederne pá 
stedet hvor de sker, kan man i det mindste 
prioritere gennem redigeringen. 

De danske tv-nyheder 
De danske tv-nyheders struktur er 
velbeskrevet i litteraturen.'7 Denne aften i 
september er det meget tydeligt, at SVF, 
KNR TV og DR's tv-avis er opbygget efter 
den traditionelle struktur. Emnerne behand-
les hver for sig i rækkefølge efter journali-
stisk vigtighed, men uden indbyrdes sam-
menhæng. Danmark Radios TV-avis kl. 
18.30 forsøger at sikre sig seernes interesse 
senere pá aftenen ved at henvise til et ind-
slag, som vil komme i udgaven kl. 21.1 den 

tidlige udsendelse af TV2-nyheder er der et 
meget mere kompliceret henvisningsspil 
mellem indslagene. Det andet emne der 
kommer pá bane, sikkerhed pá bygge-
pladser, er en foromtale af det tiende ind-
slag i udsendelsen. Ligeledes er det tredje 
emne, der omtales, báde en henvisning til 
en anden udsendelse pá kanalen senere pá 
aftenen og en foromtale af et klip fra den 
págældende udsendelse som bliver vist 
senere i nyhederne. Fælles for de danske tv-
nyheder denne aften er, at bombningerne i 
Bosnien er første indslag i alle fire ud-
sendelser. Bosnien har højeste prioritet, 
fordi det er en vigtig international begiven-
hed. Samtidig spejler placeringen af nyhe-
den først i udsendelsen danske interesser i 
konflikten, idet Danmark báde er medlem 
af NATO og deltager i FNs styrker i 
Bosnien. Strømsvigtet i København er et 
andet emne, som begge de danske tv-sta-
tioner har med i deres nyhedsudsendelser. 

Danmark Radios tv har tre internationale 
nyheder i den tidlige tv-avis og fire i den 
sene den 5. september 1995. Den første i 
begge udsendelser handler som sagt om 
NATOs enestáende skridt i konflikten i 
Bosnien. Denne hovedbegivenhed er sá 
alvorlig at den sene TV-avis ikke slutter 
med en "blød" nyhed, men med et helt nyt 
telegram fra Sarajevo, hvilket bevirker at 
udsendelsen slutter i en dyster stemning. 

Der er en tematisk sammenhæng mellem 
tre af de andre udenlandske indslag i den 
sene TVavis. Der er to indslag fra kvin-
dekonferencen i Peking og udmiddelbart 
efter følger en historie om et nyt sexistisk 
mandsvælde i Rusland. Disse indslag hand-
ler om kønsroller, som ikke er et specielt 



52 UDENLANDSSTOFFET I TV-NYHEDER 

udenlandsk problem, men i høj grad et 
vigtigt tema i den danske debat. Der er alt-
sá ingen rent - dvs. uden nævneværdig be-
tydning i den danske offentlighed - uden-
landske historier i Danmarks Radios TV-
avis. 

I denne sammenligning af danske, 
færøske og grønlandske tv-nyheder pákal-
der et af indslagene i den sene TV-avis sig 
særlig interesse. Det drejer sig om indslaget 
om Thulebasen. TV-avisen har fáet indblik 
i dokumenter, der afslører hidtil ikke of-
fentliggjorte oplysninger om atomváben pá 
basen, og som sætter den danske regerings 
beslutninger báde i 1950'erne og i 
1990'erne í et endnu dárligere lys end 
hidtil. Udsendelsen blev ogsá sendt i Grøn-
land samme aften, og der kunne det virke 
som at fá nationale nyheder gennem en 
fremmed kanal. Ved siden af de faktiske 
oplysninger om dokumenter, der viser at 
den danske statsminister vidste at USA op-
bevarede atomváben i Thule, udstiller ind-
slaget kolonimagtens selvafstraffelse. Sam-
tidig med at den danske nation blotter sig 
over for den grønlandske som en forhen-
værende dansk koloni, bekræfter indslaget 
nogle danske forestillinger om Danmark 
som kolonimagt. 

TV2 har ogsá 3 udenlandske historier i 
den tidlige udsendelse. De handler om kri-
gen i Bosnien og kvindekonferencen i 
Peking. Den tredje er ikke en egentlig ny-
hed, men henvisr til en af kanalens ud-
sendelser senere pá aftenen. Den handler 
om børnehjem i Kina, emnerne er børne-
mishandling og menneskerettigheder, som 
utvivlsomt vækker harme i den danske de-
bat. Ligesom DR TVavisen er de interna-

tionale indslag i TV2 emner som inter-
esserer den danske offentlighed. 

I TV2s sene udsendelse kl. 22 var der 4 
el. 5 indslag - afhængigt af om man regner 
Bosnien-indslaget og reportagen fra 
hangarskibet i Adriaterhavet som en eller to 
historier. Reportagen fra hangarskibet og 
det tredje indslag i udsendelsen om util-
fredsheden i Rusland med NATOs indgreb 
i Bosnien er væsentlige udvidelser af 
Bosnien-historien. Men placeringen i den 
sene nyhedsudsendelse betyder, at man 
skal sidde længe oppe i Danmark for at fá 
den brede udenlandske orientering. Kvin-
dekonferencen i Peking er ogsá repræsen-
teret i TV2s sene nyheder og har samme 
struktur som det færøske indslag derfra. 

Greenpeace pá dansk 
Alle de danske tv-nyheder den 5.9.95 und-
tagen den tidlige TV-avis omtaler de 
franske atomprøvesprængninger ved Mu-
roroa. De sene nyheder pá TV2 bringer to 
indslag der drejer sig om Greenpeace. Det 
ene - nummer 9 i udsendelsen - handler om 
de franske atomprøvesprængninger pá 
Muroroa og fortæller om en anden episode 
end Dagur og vika. TV2 nyhederne fortæl-
ler at fire Greenpeace-aktivister i gummi-
bád er blevet arresteret.18 I denne forbin-
delse viser TV 2 de samme billeder som 
Dagur og vika viser til meddelsen om de 
franske sejlbádsaktivister, og de forestiller 
en sejlbád som har en gummibád ved siden. 
Billedkilden er sikkert Reuter, udvalget og 
sammenstillingen af tekst og billede er alt-
sá temmelig tilfældig. Resten af TV 2's ind-
slag om de franske atomprøvesprængnin-
ger handler om Chiracs udtalelser den pá-



UDENLANDSSTOFFET I TV-NYHEDER 53 

gældende dag og omtaler til sidst at to bri-
tiske aktivister er blevet arresteret pá Muro-
roa. TV2 følger sáledes den almindelig 
form for redigering - navns nævnelse og 
bekendthed frem for anonymitet, derfor 
bliver Greenpeace nævnt først. 

Næste - det tiende - indslag i TV2-ny-
hederne drejer sig om, at Greenpeace i juli 
máned er gáet af med "sejren" i forbindelse 
Shell's planlagte sænkning af Brent Spar-
olieplatformen. Organisationen má nu give 
Shell en undskyldning for at have brugt 
forkerte oplysninger i kampagnen. I ind-
slaget rídses kampagnens forløb op, og det 
fortælles at Greenpeace's oplysning om at 
boreplatformen indeholdt 5.500 ton ráolie 
er forkert. En talskvinde for Shell i Dan-
mark bliver citeret for at sige at Green-
peace's undskyldning er et bevis pá at fir-
maet har hándhævet sagen seriøst. Derefter 
udtaler en repræsentant for Greenpeace at 
oplysningen var kommet ud sá sent, at den 
ingen væsentlig betydning har haft for 
Shell's beslutning. Indslaget slutter med at 
vise Brent Spar liggende i en norsk fjord 
ventende pá at blive ophugget. 

Mens Greenpeace fár to indslag i TV2 og 
organisationens navn har en fremtrædende 
plads báde i overskrifter og i indslagene, 
bliver organisationen gemt af vejen i den 
færøske nyhedsudsendelse. Det peger pá 
store forskelle i holdningen til Greenpeace 
og forestillingerne om miljøbeskyttelse. I 
TV2's ene indslag er Greenpeace helten i 
Stillehavet, i det andet er organisationen 
menneskelig, kan báde begá fejl og ind-
rømme dem - selv om Greenpeace's egen 
vurdering af konsekvenserne af de fejl-
agtige oplysninger bevirker at undskyld-

ningen i virkeligheden kun er halv: det for-
kerte tal har ingen betydning haft, und-
skyldningen var virkningsløs for Green-
peace havde vundet. 

Seernes internationale orientering 
Den grønlandske nyhedsudsendelse havde 
ingen udenlandske nyheder, men til gen-
gæld sender KNRTV báde før og efter sin 
egen nyhedsudsendelse to danske nyheds-
udsendelser i deres fulde udstrækning. Selv 
de danske frontsystemer og temperaturer 
pá 15-17 grader sidder man og følger i sine 
egne højst 2-3 grader. 

De færøske tv-nyheder giver de uden-
landske indslag lav prioritet - de er placeret 
sent i udsendelsen. Der er fire indslag fra 
den store verden. I to af tilfældene er der en 
direkte forbindelse mellem færøske forhold 
og de udenlandske. Men man kan stille 
spørgsmálstegn ved om det færøske lands-
styre ville have protesteret mod de franske 
atomprøvesprængninger pá Muroroa, hvis 
ikke den franske ambassadør i Danmark 
netop befandt sig i Tórshavn og pá den 
máde gav den færøske regering en an-
ledning til at markere sig. 

De nationale tegn, som nyhedsud-
sendelsernes indledningssekvenser udsen-
der i Grønland og pá Færøerne, svarer til 
udsendelsernes fokusering pá begivenhed-
er i det págældende land, og til den rediger-
ing af de udenlandske begivenheder, derfár 
dem til at passe ind i nationale mønstre. De 
danske nyhedsudsendelsers indlednings-
sekvenser lægger meget mindre vægt pá 
det nationale og pá lignende vis prioriteres 
denne dag en bestemt international begi-
venhed højest, og pá den máde svarer de 



54 UDENLANDSSTOFFET ITV-NYHEDER 

danske tv-nyhedsudsendelsers prioritering 
til f.eks. BBC's nyheder pá den interna-
tionale satellitkanal Prime.19 NATOs 
bombninger og FN's engagement gennem 
længere tid i Bosnien berører hele den 
vestlige verden, i mange tilfælde helt ind til 
de enkelte familier. Færøerne og Grønland 
er ikke direkte berørt af konflikten, derfor 
kan man placerer nyheden om NATOs 
bombninger sent i udsendelsen eller slet 
ikke omtale dem. 

Efter denne stikprøve at dømme er det 
sádan, at jo længere bort fra det danske 
magtencentrum man kommer, jo mere ori-
enteres seerne í den bedste sendetid om-
kring kl. 20 om forhold i resten af verden. 
Det er dog ikke alle grønlændere og færin-
ger der har denne chance: visse bygder 
báde i Grønland og pá Færøeme har svært 
ved overhovedet at modtage den nationale 
station. 

Et helt andet problem er, at de uden-
landske nyheder i høj grad er formidlede, i 
højere grad jo længere vi kommer væk fra 
de store stationer, der kan sende egne re-
portere ud i verden. I grønlandsk og færøsk 
tv stammer de internationale nyheder sá 
godt som altid fra fremmede journalisters 
og observatørers iagttagelser. Samtlige 
internationale nyheder i færøsk tv stammer 
fra Reuters Bureau - en gang imellem hen-
tes de fra norsk tv. Dvs. de har gáet igen-
nem en lang række led og »gate-keepers« 
før de evt. bliver udvalgt og bragt pá den 
págældende kanal. Men seerne er langt fra 
altid i stand til at identificere nyhedskilden, 
hvem har fremstillet nyhederne og hvordan 
de er náet frem. Pá nogle enkelte billeder 
fra Bosnien i de undersøgte tv-nyheder stár 

der CPT i det ene hjørne. Det er den station 
der har filmet og solgt billeder - sikkert 
først til Reuter, som derefter distribuerer 
dem rundt i verden. 

Selv om de udenlandske nyheder kom-
mer sent i rækken af indslag i den enkelte 
nyhedsudsendelse, sá er der relativt mange 
udenlandske indslag i den færøske tv-ny-
hedsudsendelse. TV2's sene udgave af Ny-
hedeme har bedst udenlandsk dækning, 
men pá det tidspunkt er den bedste sendetid 
forbi, og udsendelsen svarer til de »smalle« 
udsendelser der henvender sig til et udvalgt 
publikum med særinteresser. 

Teoretisk set er grønlandske tv-seere 
større verdensborgere end alle andre i det 
danske rige, fordi grønlandsk tv bringer 
langt de fleste udenlandske nyheder. Ser 
man bort fra rigsfællesskabet og i stedet 
stiller de kulturelle forskelle i centrum 
træder den internationale orientering i 
fokus. Grønlændere har mulighed for báde 
at se en nyhedsudsendelse fremstillet i 
Grønland og to udenlandske pá deres egen 
nationale kanal. Ligesom færinger fár 
grønlændere ikke kun faktiske oplysninger 
om internationale forhold, men ogsá en hel 
del skjult information. 

Men ved visse lejligheder forkastes 
gængse udenlandske holdninger til fordel 
for egne nationale. Om det handler f.eks. 
forskellene mellem indslagene, hvor 
Greenpeace optræder. I TV2 er holdningen 
positiv og accepterende, fordi man i Dan-
mark generelt er miljøbevidst og miljøbe-
vidsthed er som regel identisk med en pos-
itiv holdning til Greenpeace og lignende 
organisationer. Færøsk tv spejler udbredte 
forestillinger pá Færøerne om intema-



UDENLANDSSTOFFET I TV-NYHEDER 55 

tionale miljøorganisationer, og SVF viser 
den udbredte færøske skepsis over for 
den slags ved at gemme Greenpeace 
af vejen mellem andre unavngivne aktivi-
teter. Nyhedsudsendelserne repræsenterer 
de gængse holdninger i samfundet, og 
holdningernes fordeling illustrerer, at det er 
redigeringen, der er afgørende og at det er 
redaktørens normer og forestilling, der 
bliver bestemmende for resultatet. Det 
internationale nyhedsstof tilpasses her-
skende nationale forestillinger, de vælges 
sá de passer ind i den offentlige debat i det 
págældende samfund. 

Litteratur 
Andreassen, Eyðun Folkelig offentlighed. En under-

søgelse af kulturelle former pá Færøerne i 100 ár, 
Museutn Tusculanums forlag, Kbh. 1992. 

Barhes, Roland Mytologier. Udvalgte essays om vor 
mytologiske hverdag, Rhodos Kbh. 1969. 

Fiske, John og John Hartley Fjernsynets sprog Arnold 
Busck 1981 

- -Introduction to communication studies Routledge, 
2.Ed. 1990 

Jensen.Ellen Nuunu »Sammenligning af indslag i 5 TV-
aviser optaget den 5.9.95 vedrørende kvindekon-
ferencen i Peking«. Rapport om Visuel kommunika-
tion, Ilisimatusarfik, Nuuk sept. 1995. 

Pittelkow, Ralf "Seernes TV-avis" i Analyser af TV , 
Medusa 1985. 

Rosing Heilmann, Pia »Sammenligning af indslag i 5 
TV-aviser fra 5.9.95 vedrørende Bosnien«. Rapport 
omVisuel kommunikation, Ilisimsatusarfik, Nuuk 
sept. 1995 

Sanderson, Kate Grindadráp: a textual history of 
whaling traditions in the Faroes to 1990, University 
ofSydney.Dep.ofEnglish 1992. 

Wallis, Roger and Stanley Baran The Known Worl of 
Broadcast News Routledge 1990 

Noter 
1. Selv om trommen er et originalt tv-logo, er den et 

meget anvendt symbol i det grønlandske samfund. 

idet en række institutioner har den i deres logo. 
Foruden fjernsynet indgár den f.eks. i domstolenes 
symbol, i landsbibliotckets og i det nye kulturhus' 
logoer. 

2. The Known World of Broadcast News - Internation-
al News and The Electronic Media, Routledge, Lon-
don&New York 1990 

3. BBC World er ikke en national kanal pa samme 
máde som de undersøgelsen handler om. BBC 
World er en engelsk kanal, der henvender sig til 
seere i hele verden og det er nyhedsstoffet tilpasset 
efter. 

4. The Known World of Broadcast News s. 172. 
5. Roland Barthes "Myten i dag" i Mytologier. Ud-

valgte essays om vor mytologiske hverdag Rhodos, 
Kbh.ogEd.DeSeuil 1969, s. 141-189. 

6. John Fiske & John Hartley Fjernsynets sprog A. 
Busck 1981, lignende hos i John Hartley Under-
standing News, London 1982. 

7. Oplysninger hentet hos KNR-TV og SVF. 
8. Pa Færøerne har man ikke kunnet modtage dansk tv 

før, men fra august 1996 kan man modtage DR2. 
9. Der er fire timers tidsforskel mellem Grønland og 

Danmark 
10. Nogle eksempler: Onsdag den 20.9.95 var der tem-

melig sent i udsendelsen et indslag om Hong Kong, 
hvor der havde været valg. Interessen fordet indslag 
kan muligvis begrundes med, at Hong Kong ligesom 
Grønland er underlagt en fremmed stat, som snart 
skal indlemmes under et geografisk mere nært-
liggende overherredømmc. ncmlig Kina. Torsdag 
den 21.9.95 var der ligeledes et indslag om uden-
landske forhold. Denne gang fra Hebron i Israel - og 
dette indslag var placeret allersidst lige før vejret. 
Interessen ligger eventuelt ogsá her i den mod-
stands- og befrielseskamp, som palæstinenserne 
kæmper. Det blev oplyst pá skærmen at billederne 
fra Israel stammede fra DR - stemmen var grøn-
landsk. Dagene 25.-26. og 28.9.95 var der ogsá 
udenlandske nyheder i Qnaorooq: den 25.9. om en 
mountain-bike cykelkonkurrence i Tyskland og dcn 
26. september et dansk indslag om Bosnien-freds-
forhandlingerne i USA og begge dage var de uden-
landske indslag placeret lige før vejret. Det cr altsá 
gennemgáende, at udenlandsnyhederne har lav pri-
oritet.præcissom i færøsktv.Den 28. september var 
det internationale indslag imidlertid rykket meget 
længere frem i udsendelsen og handlede om, at Is-
rael og PLO havde underskrevet en aftale om de 
»besatte omráder«. Der var bílleder af Yitzhak Ra-
bin, Yasser Arafat med Bill Clinton i midten. 



5 6 UDENLANDSSTOFFET I TV-NYHEDER 

flankeret af den ægyptiske præsident og den syriske 
konge. Efter indslaget kom der endnu fire indslag 
før vejret. Der er altsá ingen helt fast regel om hvor 
de udenlandske nyheder placeres, men det ser ud til 
at de kommer et stykke inde i udsendelsen. 

11. Før Sjónvarp Føroya begyndte at sende i april 1984, 
havde de private tv-foreninger den danske tv-avis pá 
programmet - altid et døgn forskudt. Om ind-
førelsen af tv pá Færøerne se Eyðun Andreassen 
Folkelig offentlighed 1992. 

12. Oplyst af Malan Johannesen, programmedarbejder i 
SVF. 

13. Det meddelte en pressemeddelse fra Greenpeace 
den 3. septebmer 1995, http://www.greenpeace.org/ 
~comms/rw/sepo3b .html 

14. Angáende grindefangstens betydning i færøsk kul-
tur se Kate Sanderson Grindadráp: a textual history 
ofwhaling traditions in the Faroes to 1990, Univer-
sity of Sydney, Dep. of English 1992. 

15. Pia Rosing Heilmanns rapport »Sammenligning af 
indslag i 5 TV-aviser fra 5.9.95 vedrørende 
Bosnien«, Visuel kommunikation. Ilisimsatusarfik, 
Nuuksept. 1995 

ló.Ellen Nuunu Jensens rapport »Sammenligning af 
indslag i 5 TV-aviser optaget den 5.9.95 vedrørende 
kvindekonferencen i Peking«, Visuel kommunika-
tion, Ilisimatusarfik, Nuuk sept. 1995. 

17. Bl.a. af Ralf Pittelkow "Seernes TV-avis" i Analyser 
a/7Y,Medusa 1985. 

18. En pressemeddelse fra Greenpeace den 4. september 
95 fortæller at to gummibáde blev opbragt ud for 
Muroroa, http://www.greenpeace.org/~comms/rw/ 
sepo4e.html. 

19. BBC Prime: Nine O'clock News: Overskrifter: 
1) NATO bomber igen i Bosnien 2) Chirac: atom-
prøvesprængninger standses muligvis 3) Hillary 
Clinton kritiserer kvindekonferencen 4) Krise i de 
nordirske fredsforhandlinger. Nyheder: 1: NATO-
bombning i Bosnia. 2: Rusland kritiserer NATO for 
angrebet. 3: Interview med serbisk talsmand i Lon-
don. 4: To britter taget inde pá atomprøvespræng-
ningsomrádet i Stillehavet. 5: Engelsk-nordirske 
fredsforhandlinger udsat. 6: Offentlig undersøgelse 
af underjordisk laboratorium for atomaffald. 7: Af-
ghanistan - studentersoldater taget en del af Herat. 
8: Orkan i det Caribiske Hav. 9: Punjab i Indien -
opklaring af mord pá minister, der skete for nogen 
tid siden. 10: Kvindekonferencen i Peking - Hillary 
Clinton. 11: »Labour« vil have tiggere og fulde 
mennesker bort fra gaderne. 12: Vejret. 13: Over-
skrifterne gentages. 

http://www.greenpeace.org/
http://www.greenpeace.org/~comms/rw/

